Święta to okazja do spotkań z bliskimi oraz skosztowania przeróżnych smakołyków. Podczas świąt wiele osób zapomina o zasadach „racjonalnego żywienia” i nie potrafi sobie odmówić wysokokalorycznych, ciężkostrawnych potraw. Wiecie, że podczas tradycyjnego  świątecznego dnia niektórzy spożywają blisko 5000-6000 kcal? To 2-3 razy więcej niż zakłada dieta przeciętnego człowieka!

 

Obfite posiłki zmuszają przewód pokarmowy do wytężonej pracy. Ucztowanie przy suto zastawionym stole sprzyja przejedzeniu, które objawia się dolegliwościami tj.

  • uczucie pełności w żołądku,
  • nudności,
  • zgaga,
  • wzdęcia,
  • zaparcia,
  • biegunki,
  • wymioty,
  • bóle brzucha.

SPOSOBY NA „ODCHUDZENIE” ŚWIĄTECZNEGO STOŁU
I UNIKNIĘCIE PRZEJEDZENIA

  1. Jedz powoli i dokładnie przeżuwaj każdy kęs.
    Pamiętaj! Od czasu spożycia posiłku do zarejestrowania uczucia sytości, nasz mózg potrzebuje około 20 min.
  2. Nakładaj sobie mniejsze porcje i delektuj się ich smakiem. Wybieraj mniejsze talerze i nakładaj na nie produkty kontrastowe. Wówczas porcja będzie wydawać się zdecydowanie większa.
  3. Spożywaj potrawy gotowane, pieczone, duszone – bez dodatku tłuszczu.
  4. Unikaj dań smażonych, przygotowanych na głębokim tłuszczu, z dodatkiem majonezu i w obfitych sosach. Tłuszcz jest wysokokaloryczny (1 g tłuszczu = 9 kcal) i może powodować uczucie „ciężkości” na żołądku.
  5. Wybieraj potrawy o zmniejszonej zawartości tłuszczu, chude mięsa (kurczak, indyk, królik) oraz ryby.
  6. Urozmaicaj posiłki. Zadbaj, aby na świątecznym stole oprócz tradycyjnych potraw znalazły się owoce i warzywa. Są one bogate w błonnik wspomagający trawienie.
  7. Zrezygnuj z napojów gazowanych i dosładzanych, ponieważ są źródłem dodatkowych kalorii i mogą powodować zgagę oraz wzdęcia. W celu poprawy trawienia wybieraj tradycyjne domowe kompoty z suszu oraz wodę mineralną.
  8. Zarezerwuj czas na ruch! Na jakiś czas odejdź od stołu. Najlepiej jeśli wybierzesz się na spacer.
  9. Pamiętaj o dodatku przypraw ziołowych do świątecznych potraw. Powinniśmy dodawać je zwłaszcza do dań ciężkostrawnych, wzdymających i tłustych. Jest to sposób na wzbogacenie ich smaku oraz poprawę pracy przewodu pokarmowego. Zalecany jest m.in.: cząber, kminek, majeranek, rozmaryn, tymianek, estragon.

 

Jeśli nie chcecie sobie zepsuć świątecznego nastroju, świętujcie z umiarem!
W tym celu pamiętajcie o powyższych zasadach, które powinny towarzyszyć podczas biesiadowania.